معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: دیپلماسی، مهم‌ترین اصل در رویدادهای بین المللی ورزشی است و اگر رویدادی را میزبانی می‌کنیم باید به اصل ارتباط و دیپلماسی ورزشی اهمیت دهیم.سید محمد پولادگر شامگاه در آیین افتتاح سی و ششمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان اظهار کرد: برگزاری […]

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان گفت: دیپلماسی، مهم‌ترین اصل در رویدادهای بین المللی ورزشی است و اگر رویدادی را میزبانی می‌کنیم باید به اصل ارتباط و دیپلماسی ورزشی اهمیت دهیم.
سید محمد پولادگر شامگاه در آیین افتتاح سی و ششمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران – آذربایجان اظهار کرد: برگزاری این گونه رویدادها در کنار ایجاد صلح و دوستی در بین ملت‌ها توانمندی‌های میزبان را هم به رخ می‌کشد.
وی بیان کرد: میزبانی از رشته‌هایی همچون دوچرخه سواری به دلیل برگزاری آن در جاده‌ها بسیار سخت است و این نشانگر اقتدار و مدیریت آن خطه و کشور است.
پولادگر اضافه کرد: رویدادی که در فدراسیون جهانی ثبت شده نه تنها شناسنامه آن منطقه بلکه شناسنامه خود فدراسیون جهانی است و تور دوچرخه سواری ایران -آذربایجان هم شناسنامه آذربایجان و هم فدراسیون جهانی دوچرخه سواری به شمار می‌رود.
وی افزود: تور دوچرخه سواری ایران – آذربایجان هم اکنون به شناسنامه و نماد اقتدار آذربایجان ایران تبدیل شده است امیدواریم با میزبانی شایسته از تیم‌های حاضر که سفیران دیگر کشورها هستند نام ایران را در آن کشورها با نیکی آرامش و امنیت یاد کنند.

ورزش نقش مهمی در توسعه روابط انسانی و تحکیم انسجام اجتماعی دارد
استاندار آذربایجان شرقی نیز در این آیین با بیان اینکه امروزه “ورزش” به‌عنوان یکی از فراگیرترین پدیده‌های جهان؛ بخش قابل‌توجهی از زندگی اجتماعی مردم را دربرگرفته است گفت: این پدیده نقش مهمی در هویت‌سازی فردی، توسعه‌ی روابط انسانی و تحکیم انسجام اجتماعی دارد.
عابدین خرم ادامه‌داد: فضاها و فعالیت‌ها در حوزه ورزش همگانی و حرفه‌ای؛ علاوه بر تأمین سلامت جسمانی، زمینه ی شکوفایی استعدادهای نوجوانان و جوانان را فراهم می‌سازد و انجام هرگونه هزینه در این حوزه یک سرمایه‌گذاری چندوجهی و بلندمدت برای رشد و توسعه جوامع است.

وی افزود : “ورزش” زبان مشترکی است که فارغ از همه مرزهای جغرافیایی، همه انسان‌ها را به یکدیگر پیوند داده و تأثیر غیرقابل‌انکاری در ترویج صلح، دوستی و هم‌زیستی مسالمت‌آمیز میان ملت‌ها ایفا می‌کند.
خرم گفت: کشور ایران با دارابودن تمدن چندین هزارساله؛ همواره پرچم‌دار صلح و آشتی و نوع‌دوستی میان ملت‌ها بوده و بر اساس این سبقه کهن؛ دولت سیزدهم دیپلماسی فعّال و چندجانبه را در محیط بین‌الملل و منطقه را پایه‌گذاری کرده است.
وی ادامه داد: معتقد هستیم که “ورزش” بستر مناسبی برای ترویج فرهنگ هم‌زیستی میان کشورها است و باید از ظرفیت “دیپلماسی ورزشی” در راستای توسعه همکاری مشترک کشورها استفاده کرد؛ چراکه اگر در بین کشورها و ملت‌ها صلح و دوستی و رابطه مبتنی بر همکاری‌های مشترک برقرار باشد، امکان پیشرفت و گسترش مناسبات در سایر حوزه‌ها فراهم خواهد شد.
خرم به برگزاری مستمر سی و شش دوره تور دوچرخه‌سواری ایران – آذربایجان به‌عنوان یکی از رقابت‌های معتبر و نام‌آشنا در سطح قاره‌ی آسیا با قدمت چهار دهه اشاره کرد و گفت: این امر نشان دهنده سطح والا و جایگاه تثبیت شده‌ این مسابقه نزد ورزشکاران و تیم‌های ورزشی است.
برگزاری تور دوچرخه سواری نشانگر امنیت و وجود زیرساخت‌های لازم است
رئیس فدراسیون دوچرخه سواری نیز در این آیین با بیان اینکه برگزاری تور دوچرخه سواری در یک کشور یا منطقه نشانگر امنیت، وجود زیرساخت و فرهنگ لازم است، گفت: همه این شرایط که لازمه برگزاری تور است در طول دوچرخه سواری آذربایجان فراهم است.
رسول اسدی هاشم کندی با بیان اینکه حضور ۱۲ تیم خارجی از ۲۱ ملیت مختلف نشان دهنده اهمیت و جایگاه این تور است افزود: این هشتمین سال است که این تور در سطح نیمه حرفه‌ای برگزار می‌شود.
وی بیان کرد: تداوم در برگزاری و سابقه نزدیک به ۴۰ سال حاصل تلاش نسل‌های مختلف در این رویداد بین‌المللی است که باید از آن حفاظت شود.
به گزارش ایرنا، در پایان این آیین پوستر تور و مسابقات رونمایی و با اهدای لوح تقدیر از خانواده شهید مدافع حرم حاج صمد فاتح نژاد تجلیل شد.

همچنین نماد تور از سوی قدیمی های تور به استاندار و معاون وزیر ورزش اهدا شد.
سی و ششمین دوره تور بین المللی دوچرخه سواری ایران -آذربایجان فردا یکشنبه با حضور ۱۲ تیم خارجی و ۲ تیم داخلی در مسیر تبریز – ارومیه آغاز می‌شود.
مسیر تبریز – ارومیه ۱۵۳.۸ کیلومتر است و رکابزنان حاضر در این دوره، در مراحل بعدی به ترتیب در مسیر های ۱۴۸.۹ کیلومتری تبریز – جلفا، ۱۲۸.۳ کیلومتری جلفا – شبستر، ۲۱۱ کیلومتری تبریز – اردبیل و ۱۹۷.۹ کیلومتری سرعین تبریز رقابت خواهند کرد.
این دوره از تور در پنج مرحله و در استان های آذربایجان شرقی آذربایجان غربی و اردبیل برگزار می‌شود و دوچرخه سواران حاضر در سی و ششمین دوره تور مسیر ۸۴۰ کیلومتری را رکاب خواهند زد.
جایزه ارزی تعیین شده برای این دوره از طول ۲۰ هزار یورو و کل هزینه ارزی تور ۳۵ هزار یورو است.

  • منبع خبر : صائب تبریز