خودروهای بیکیفیت داخل به همراه نقاط حادثهخیز نقش اساسی و پررنگی در افزایش آمار فوتیهای تصادفی داشته اند و تمام مراجع ذیصلاح این دو عنصر را جزو عوامل اصلی تلفات جادهای عنوان کرده اند.به گزارش صائب تبریز، نقاط حادثه خیز بر اساس شاخصهایی همچون تعداد تصادفهای منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از […]
خودروهای بیکیفیت داخل به همراه نقاط حادثهخیز نقش اساسی و پررنگی در افزایش آمار فوتیهای تصادفی داشته اند و تمام مراجع ذیصلاح این دو عنصر را جزو عوامل اصلی تلفات جادهای عنوان کرده اند.
به گزارش صائب تبریز، نقاط حادثه خیز بر اساس شاخصهایی همچون تعداد تصادفهای منجر به فوت و آسیب دیدگی شناسایی و پس از اولویت بندی ایمنی و استاندارد سازی میشوند. این نقاط در بررسیهایی که توسط راهداری، پلیس راه و وزارت کشور صورت میگیرد، مشخص و اعلام میشود.
در تصادفات جادهای بیشترین خسارت وارد آمده به کشور قطعاً از دست رفتن سرمایه انسانی خواهد بود البته این بخش چه در تصادفات فوتی و چه در تصادفات زخمی بیشترین سهم را در خسارت ایجاد شده به بار میآورد؛ علاوه بر این، هزینه سنگین معنوی و مالی، در وقوع سوانح جادهای خسارت به زیرساختها از جمله زیرساخت شبکه راهی سهم عمدهای در این محاسبات جدید دارد.
طبق یک تعریف جهانی از بین عوامل مختلف در وقوع یک سانحه جادهای سه عامل خطای انسانی، خودرو و جاده نقش اصلی را ایفا میکنند البته در کشورهای مختلف درصدهای سهم این عوامل متعدد است. «نقاط پر تصادف یا همان حادثهخیز در شبکه جادهای جزو متهمان ردیف اول مرگ محسوب میشود؛ یا به عبارت دیگر،نقاط پر تصادف یا همان حادثهخیز در شبکه جادهای جز متهمان ردیف اول مرگ محسوب میشود. نقاط حادثهخیز به نقاطی گفته میشود که تکرار تصادفات در یک بازه زمانی در آن منطقه بالا باشد که معیار تشخیص این نقاط دستورالعمل ویژهای دارد.
آمار هولناک کشتههای تصادفات جادهای در ایران!
بر اساس این گزارش، در جریان سفرهای نوروزی از (۲۵ اسفند ۱۴۰۲) تا (۱۵ فروردین ۱۴۰۳)، ۸۲۸ نفر از هموطنان در این سفرها جان خودشان را از دست دادند که موجب داغدار شدن بسیاری از خانوار شد، آمارهای ذکر شده مربوط به فوتیهای سرصحنه تصادف است که منجر به مرگ لحظهای شده و با محاسبه مجروحان بدحال این تصادفها که احتمال مرگ آنها زیاد است در نتیجه آمار فوتی تصادفات سفرهای نوروزی بیشتر از این آمار اعلام شده خواهد بود.
در سفرهای نوروزی سالجاری، ۱۰۲ هزار و ۴۸۶ فقره تصادف در کشور طی بازه زمانی اعلام شده رخ داد که رشد ۲.۸ درصدی را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن (۱۴۰۲) نشان میدهد؛ البته در این تصادفات ۲۱ هزار و ۵۹۰ نفر مجروح شدند که حاکی این آمار هم رشد ۱۱.۶ درصدی است؛ رشد آمار تصادفات در نوروز (۱۴۰۳) زنگ خطر را در گوش مسؤولان مربوطه و متولیان این زمینه به صدا در آورده است.
بر اساس آمار، مهمترین عوامل ۳۴ درصد از تصادفاتی که در جادهها رخ میدهد به دلیل سرعت، سبقت غیرمجاز، خستگی و خوابآلودگی است؛ البته ناگفته نماند که بیشترین آمار تصادفات برون شهری سرعت و سبقت غیرمجاز عنوان شده اما نمیتوان از نقش حائز اهمیت رفع نقاط حادثهخیز جادهای به عنوان یکی از عوامل اساسی کاهش تصادفات و آمار فوتیها و مجروحان چشمپوشی کرد.
اصلاح ۴۱۲ نقطه حادثه تا پایان سال گذشته
طی سالهای اخیر ۸۸۷ نقطه پر تصادف و حادثهخیز در سراسر کشور شناسایی شد که بر اساس توافق انجام شده بین سه ارگان پلیسراه، وزارت راه و شهرسازی و سازمان راهداری ۴۱۲ نقطه از این نقاط تا پایان سال گذشته (۱۴۰۲) رفع خطر شد. همچنین ۳۱۳ نقطه حادثه خیز نیز از سالهای پیشتر وجود داشت که این نقاط هم اصلاح شد؛ بدین ترتیب تاکنون ۷۲۵ نقطه حادثهخیز، رفع خطر شده است.
برای تأمین منبع مالی اصلاح و رفع نقاط پر تصادف و حادثه خیز، طبق گفته مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی مقرر بود منابعی از صندوق خسارتهای بدنی به این منظور تأمین شود که تاکنون حتی یک ریال هم از این صندوق تخصیص مالی نشده و هر آنچه که در این زمینه هزینه شد از منابع داخلی سازمان راهداری بوده است.
این مقام مسؤول در ادامه گفتههای خود اعلام کرد «انتظار میرود این منابع مالی تأمین شود، زیرا هر ریال آن برای نجات جان انسانها هزینه میشود و جز تأکیدات دولت و رئیس جمهور است.»«انتظار میرود منابع مالی مورد نیاز رفع نقاط حادثه خیز تأمین شود، زیرا هر ریال آن برای نجات جان انسانها هزینه میشود و جز تأکیدات دولت و رئیس جمهور است.»
همچنین متولی وزارت راه و شهرسازی نسبت به اینکه «سازمان راهداری» در صدد این است تا نیمه نخست سالجاری باقی مانده نقاط پرخطر را رفع خطر کند، تاکید کرد.
طبق ماده (۵ قانون توسعه حمل و نقل و مدیریت مصرف سوخت) شرکتهای بیمهگر موظفاند، متناسب با ارزیابی دولت از عملکرد دستگاههای مؤثر در کاهش حوادث و تلفات حمل و نقل درون شهری و برون شهری، معادل (پنجاه درصد) صرفهجویی حاصل از عدم پرداخت خسارات بیمه بدنه و شخص ثالث را برای آموزش و فرهنگسازی ایمنی تردد، تأمین تجهیزات، اصلاح فیزیکی نقاط و مقاطع حادثه خیز پرداخت کنند.
- منبع خبر : صائب تبریز
Saturday, 11 May , 2024